Hledej

neděle 12. února 2012

Hugo (2011) - 75%

Hugo a jeho velký objev
S jedenácti nominacemi na oscara přichází Hugo a jeho velký objev. Příběh o chlapci a počátku kinematografie. Vedle The Artist druhý snímek zasazený do 20. let minulého století. Se stejnou myšlenkou, ale diametrálně odlišným přístupem. Za Hugem totiž stojí hitmaker Martin Scorsese. Člověk, který nikdy nenatočil vyloženě špatný film, naopak se většina jeho produkce řadí ke zlatému fondu. Pravdou je, že jako ryba ve vodě se cítí ve zcela jiných žánrech, než je tento. Pravděpodobně mu ale ani tento rybník není cizí, jak dokazují kladné hodnocení a ocenění (včetně Zlatého glóbu za režii). Jak to tedy je a pro koho je film určen?


Hugo je slepený ze dvou žánrových částí, které jsou na sebe celkem nerušivě napojeny. První polovina filmu je věnována chlapci - sirotkovi, který žije v prostorách pařížského vlakového nádraží, kde natahuje hodiny. Ve volném čase shání součástky na opravu tajemného robota, jedinou hmatatelnou památku na svého otce. Největší překážkou je železniční inspektor, který chytá sirotčí zlodějíčky a posílá nevybíravým způsobem do sirotčince. Rodinný film téměř až dickensovského ražení.

Druhá polovina se věnuje poctě prvním filmů od dob bratří Lumiérů a především tvorbě George Méliese. Člověku, jež se rozhodl převádět na plátno sny a vyprávět velké příběhy. Možná nejznámější je dodnes jeho film Le Voyage dans la lune z roku 1902. Tento krátkometrážní film (kterých Mélies natočil přes 500) je působivý i přes jeho stáří 110 let. Jeho velmi známý záběr na Měsíc s raketou v oku hraje velkou roli i v Hugovi. A nejenom ten. Veškeré rekonstrukce průběhu natáčení prvních filmů jsou natočeny velmi precizně, s láskou ke každému detailu. Mezi další zřetelné pocty patří scéna přijíždějícího vlaku bratří Lumérů nebo známé kaskadérské kousky Harolda Lloyda a jeho šplhání po hodinových ručičkách z roku 1923.

Obě poloviny si stejnou měrou užije spíše menšina. Zatímco první polovina filmu potěší milovníky rodinných filmů a dobových sociálních dramat jako je Oliver Twist, druhá polovina milovníky kinematografie, obdobně jako Bio Ráj (1988). Obě skupiny diváků si budou muset víceméně vytrpět jednu polovinu snímku. Jak bylo řečeno, obě poloviny nejsou nekonzistentní a mají své místo, jen tím rozptylem mohou některé scény trochu nudit. V tuto chvíli přichází na scénu Scorsese se svým režijním uměním. Krásné a dlouhé záběry prolétávání celým nádraží působí jak z animovaného filmu (v dobrém slova smyslu), nasvícení scén, kamera i střih jsou vždy na správném místě. Herecké výkony dětských představitelů jsou přijatelné, z dospělých vyniká Ben Knigsley jako George Mélies nebo čistě komediální vložka "hlavního padoucha" Sacha Baron Cohena jako železničního inspektora. O hudbu se postaral Howard Shore a zní správně magicky.

Hugo má rozhodně velký potenciál, který ovšem nebyl využit na 100%. Přesto je ale dojemným příběhem jednoho muže a jeho snu, vyprávěná z pohledu malého chlapce. S pokorou natočený snímek filmového velikána, který správně stylizovat umí (důkazem budiž tato reklama natočená ve stylu Alfreda Hitchcocka). Možná ne nejlepší kousek jeho filmografie nebo minulého roku, ale radostná duše mu nemůže být upřena.

"If you've ever wondered where your dreams come from, you look around... this is where they're made."


0 komentářů:

Okomentovat