Hledej

neděle 27. května 2012

Modern Family - 1. až 3. série (2009 - 2012) - 80%

Taková moderní rodinka
Seriálová sezóna během posledních několika týdnů skončila. Se stálicemi televizní obrazovky se sejdeme zase až na podzim a s neúspěšnými nováčky už pravděpodobně nikdy. Je tedy správný čas k rekapitulaci posledního půlroku. Ale jelikož je seriálových počinů přespříliš, vkus diváků je různorodý a nikdo nemá čas jich sledovat příliš mnoho, omezme závěrečný výčet na dva nejzábavnější sitcomy. A rozhodně nepůjde o již vyčpělé How I Met Your Mother nebo The Big Bang Theory. Přiblížíme si nenápadné nebo přehlížené klenoty tohoto žánru. Jako první přichází na řadu Taková moderní rodinka.

Taková moderní rodinka kloubí dohromady dva styly. Tím prvním je tradiční sitcom o jedné ne-až-tak-tradiční americké rodince, které bývaly oblíbené hlavně na přelomu 80. a 90. let (Krok za krokem, Kutil Tim, Cosby Show a mnohé další). Protože ale žijeme na počátku 21. století, samotný takový styl by byl neoriginální a neměl současnému divákovi co nabídnout. Tak vstupuje do hry tzv. mockumentary. Jedná se o natáčení fiktivních událostí ve stylu dokumentu. Ruční kamera, občasné pokukování aktérů přímo do záběru, nebo svěřování se do kamery mimo hlavní děj ve stylu reality show, to vše patří k základní definici tohoto specifického subžánru. Na filmovém poli je dokonalým příkladem zástupce mockumentary film This is Spinal Tap, v seriálovém prostoru pak tento styl proslavil britský Kancl. Tento "jakoby dokumentární" styl přináší jednu velkou výhodu - absence diváckého smíchu na pozadí.


To bychom měli představu, jak zhruba seriál vypadá. Ale o čem vlastně vůbec je? Sledujeme historky ze života jedné velké rodiny, spíše tří jejích segmentů ve vzájemné kooperaci. Nejstarším členem rodiny je Jay Pritchett (Ed O'Neill), který se znovu oženil s latinsko-americkou kráskou Glorií (Sofía Vergara) a spolu s ní přijal do rodiny i jejího intelektuálního syna Mannyho (Rico Rodriguez). Z minulého manželství má ještě dvě samostatně žijící děti - Claire a Mitchella. Clair Dunphy (Julie Bowen) je ženou v domácnosti a na krku má tři děti, bláznivého Luka (Nolan Gould), šprtku Alex (Ariel Winter) a trochu jednodušší Haley (Sarah Hyland). V podstatě čtvrtým dítětem rodiny je její samotný živitel - milující manžel a "cool" táta Phil (Ty Burrell). Mitchell (Jesse Tyler Ferguson) je gay, který žije se svým přítelem Cameronem (Eric Stonestreet) a vychovávají spolu adoptovanou vietnamskou holčičku Lily (Aubrey Anderson-Emmons). Figurky jsou rozestavené, může začít samotná hra.


Takto rozmístěné charaktery představují hlubokou studnicí potenciálních nápadů pro vytvářený situační humor. Někdy prvoplánový, většinou ale promyšlený, provázaný a dobře vypointovaný. Přímo se nabízejí fóry směrem k věkovému rozdílu mezi Jayem a Glorií, jejími vnady a přízvukem. Ty jsou pochopitelně využívány, ale nikdy nepřekročí hranici snesitelnosti, aby se humor stavil pouze na těchto faktorech. Rodina Claire a Phila řeší klasické problémy s vyrůstající mládeží, občasnými problémy středního věku a vlastních charakteristických rysů. Klasika, na kterou jsme zvyklí od běžných rodinných sitcomů. Postavy Mitchella a Camerona nejsou naštěstí maskoty pro stereotypní vyobrazení homosexuálních párů. Přestože hlavně Cameron je dramatizující a emotivnější postavou, jako pár působí naprosto uvěřitelně a realisticky. Každá z rodin by mohla fungovat zcela samostatně, ale dohromady tvoří úžasně dynamický celek, kdy není nikdo v konečném důsledku upozaděný a má svou důležitou roli.


V čem má seriál od ostatní produkce navrch, jsou výborně napsané a zahrané charaktery. Každý člen této velké rodiny je sympatický a má vysoký komediální potenciál, který scénáristé jak se patří ždímají, co to jde. Humor je rovněž inteligentní a zakládá se na slovních přestřelkách a vůbec hrátkách se slovíčky. Jak dojde na fyzické gagy, je to vzhledem ke svému mockumentárnímu stylu ještě výbušnější (Mitchell jako Spiderman). Přece jenom se ale jedná o sitcom, tak jsou očekávané bizarní situace navozené v každé epizodě. Protože interakce mezi všemi postavami funguje na výbornou, kombinace jednotlivých postav má vysoký potenciál pro vytváření nosných dějových linek. Ty jsou v každé epizodě většinou tři a jak to tak bývá, některé jsou občas slabší než ostatní. To platí rovněž u mírné nevyrovnanosti některých dílů (především v doposud poslední, třetí, sérii). Že se námět někdy povedené méně než jindy je ale obvyklým jevem u všech déletrvajících seriálů. Z toho hlediska pak lze hodnotit pouze série jako celek, v jakém poměru vycházely celkově všechny slabší epizody k těm vynikajícím a jak tento stav ovlivňuje celkovou kvalitu seriálu.


Vzhledem ke svému epizodickému stylu asi nejde dál hovořit bez uvedení konkrétních příkladů. Ty by ovšem nemusely fungovat vzhledem k vytržení z kontextu správně. Celkově lze shrnout situaci tím způsobem, že první své série byly velmi originální a třeskutě vtipné, zatímco třetí série malinko zůstává pozadu (právě tím větším poměrem méně zábavných dílů). Stále se ale jedná o silný nadprůměr, který nemá v současné americké produkci příliš mnoho konkurence. A svou oblibu našel i diváků. Dle průzkumu se Taková moderní  rodinka umístila v první dvacítce nejsledovanějších pořadů uplynulé sezóny. Tento seriál sledovalo v průměru téměř 13 milionů diváků a pokud se zaměříme pouze na kategorii 18-49 let, dostaneme se dokonce na čtvrté místo s průměrem 7 milionů diváků. S takovýmto skóre odklepla televizní stanice ABC s radostí další sezónu a tak se budeme s rodinami Pritchettů a Dunphyů jistě ještě několik let setkávat. Obehranost a úbytek scénáristické nápaditosti je obvyklým jevem všech dlouhotrvajících seriálů, ale doposud projevovali tvůrci vysokou kreativitu, tak můžeme doufat, že je jen tak nepřejde.


Nyní pár slov k jednomu obvyklému trendu. Když se někdo během několika let proslaví v úspěšném seriálu, je pak povětšinou po zbytek života škatulkovaným hercem/herečkou jedné role, bez ohledu, jak se snaží z této škatulky vymanit. Několik zdárných případů ale existuje. Vzpomeňme si na Patricka Duffyho v roli dramatického Bobbyho Ewinga (Dallas), jak se přetransformoval do pohodového taťku od rodiny Franka Lamberta (Krok za krokem). Richard Dean Anderson dokázal získat slávu zpět od ikonického všeuměla MacGyvera v podobě cynického plukovníka Jacka O'Neilla (Hvězdná brána). Třetím příkladem budiž David Duchovny, jež se vymanil z role agenta Foxe Muldera (Akta X) a nyní je čím dál tím častěji spojován s postavou Hanka Moodyho (Californication). Proč se ale o těchto faktech zmiňuji? Protože do této party už dnes patří i Ed O'Neill. Než začala běžet Taková moderní rodinka na televizních obrazovkách, byl tváří prakticky pouze pro Ala Bundu (Ženatý se závazky). Nyní se na stará kolena umírnil, vyměnil Peggy za exotickou krasavici Glorii, užívá si stáří a cedí jednu cynickou hlášku za druhou. A my diváci nemáme žádný důvod nezobat mu poslušně z ruky.


Pokud hledáte inteligentní humor ve stylu klasických rodinných sitcomů, aniž byste byli pod palbou umělého diváckého smíchu pro upozornění, kdy se máte smát, Modern Family je jasnou volbou. Doporučení je pochopitelně směrováno k originálnímu znění, neboť dabing zabíjí dobrou třetinu všech slovních narážek. Těšit se můžete také na roztomilá camea (např. Edwarda Nortona, Elizabeth Banks nebo Danny Treja). Kvalitní zábava zaručena.


0 komentářů:

Okomentovat