Hledej

pátek 6. července 2012

Say Anything (1989) - 70%

Řekni cokoliv...
A zavítáme zase do starých dobrých osmdesátých let, tolik bohatých na popkulturní klenoty a hřejivé nostalgické vzpomínání. Řekni cokoliv... je známé především ikonickou scénou mladého Johna Cusacka v kabátu, držícího nad hlavou radiomagnetofon a pod okny své lásky nechává "mluvit" Petera Gabriela a jeho hit In Your Eyes. Co je ale obsahem celého filmu, který tuto scénu rámuje? A může se hrdě řadit například po boku klasik Johna Hughese? Stejně jako jeho kultovní snímky se i tento věnuje životu teenagerů a jejich problémům na prahu dospělého života.

Konec střední školy je ukončením jedné životní etapy a posledních šancích ke sblížení se s bývalými spolužáky, než se rozjedou po univerzitách nebo nastoupí do zaměstnání. Jedné takové šance hodlá využít dobrosrdečný mladík Lloyd Dobler (John Cusack), zakoukaný do nejchytřejší dívky z ročníku, Diane Court (Ione Skye). Diane právě získala prestižní stipendium na anglické univerzitě, a tak času na seznámení není příliš. Přes veškeré společenské rozdíly ji pozve na párty a semínko sympatií je zaseto.

Titulní obrazovka
Odsud se může zdát jasné, jakým směrem se film bude ubírat, podobný námět je rozehráván v každé druhé romantické komedii z prostředí střední školy. Nechybí ani podpůrné vedlejší postavy a tradiční dějový oblouk každého romantického filmu. Jenomže majoritní část důležitosti začne přebírat něco zcela jiného. Diane totiž žije pouze se svým otcem Jimem (John Mahoney), který chce pro svou dceru jen to nejlepší. I kdyby to mělo zahrnovat nepovolené daňové úlevy a nemělo zahrnovat neperspektivního Lloyda. Představené středoškolské postavy jsou zatlačeny do pozadí a hlavní otěže přebírá vztah otce a dcery, následovaný nevinnou a čistou láskou mladého kickboxera (neboť to je sport budoucnosti!) a budoucí zámořské univerzitní studentky.

Lloyd (John Cusack) a Diane (Ione Skye) na prvním rande
Tento rozkol způsobuje najednou zbytečnost celé řady postav, bez kterých by se děj částečně nebo zcela obešel. Vnitřní integrita není příliš stabilní a zůstávají tak mozaikové dějové střípky, které většinou fungují jak mají. Romantické nebo komediální scénky splňují svůj účel ze dvou hlavních důvodů - představitelé a prostředí. John Cusack je jako netradiční, hodný a trochu nervózní hoch přesvědčivý a je také zdrojem většiny zapamatovatelných hlášek ("One question: are you here 'cause you need someone, or 'cause you need me?... Forget it, I don't care."). Ione Skye je pak prototypem krásné a inteligentní dívky, sna snad každého muže. V pozadí nestojí ani John Mahoney, který umě střídá pózy laskavého a starostlivého otce s přílišnou upjatostí a strachem nad ztrátou kontroly nad svou dospívající milovanou dcerou.

John Mahoney
Prostředí, ve kterém se děj odehrává, je příjemnou nadstavbou každého nostalgika. Osmdesátá léta jsou tu cítit na každém kroku. Úsměvné oblečení, styl života, kvalitní soundtrack (Joe Satriani, Living Colour, Depeche Mode) a standardní vizuál. Kdo by na tuto éru, byť zprostředkovaně a do značné míry dost zkresleně, nevzpomínal rád. Před nástupem drsných a špinavých 90. let se vše zdálo být tak čisté a upřímné. Proto není těžké přistoupit na hru radostí a starostí jednoho mladého páru, která by v současném provedení každému připadala minimálně naivní. Zde tkví největší kouzlo kinematografie osmé dekády dvacátého století, často i hloupé a neúmyslně úsměvné snímky jsou brány s odstupem na milost. Řekni cokoliv... ale takový není. Přes zavádějící klišoidní zápletku je film dospělejší, než by se dalo očekávat. Vykreslení průběhu jednoho vztahu a s ním spojených starostí je do značné míry poměrně realistické a nikterak přílišně cukrkandlové.
Chvíle štěstí. Ale jak dlouho vydrží?
Tento film byl celovečerním debutem talentovaného režiséra Camerona Crowea, kterému romantická dramata v následujících letech šla pěkně od ruky. Smutným faktem je, že tento snímek spadá do kategorie - kult v Americe, zatímco u nás o něm téměř nikdo neví. Přitom je příběhem univerzální a nikterak zámořsky patriotický. Jeho jedinou chybou je snaha pokrýt více žánrů najednou, které pak strádají při jejich zkratkovitém provedení. Pokud mu ale dáte šanci, čeká vás jistě milé překvapení, jehož výše se odvíjí od vlastních vzpomínek na první lásky a trampoty letních měsíců. O vlahý prázdninový večer ideální volba.

"I don't want to sell anything, buy anything, or process anything as a career. I don't want to sell anything bought or processed, or buy anything sold or processed, or process anything sold, bought, or processed, or repair anything sold, bought, or processed. You know, as a career, I don't want to do that. "

PS: Joan Cusack hraje sestru Johna Cucaska, jako v reálném životě. Vzájemná chemie je přirozená a je jen škoda, že nebyla využita ve větší míře.


0 komentářů:

Okomentovat